Odtwórz nagranie

Czy znasz swój kolor?

Czy znasz swój kolor?

Kolory wpływają na nastrój i zachowanie człowieka. Choć w restauracjach na doznania gości wpływa wiele czynników, kolor jest jednym z najważniejszych. Aby zachęcić innych do zastanowienia się nad kwestią kolorów, Tork wykorzystał pomiar fal mózgowych, aby sprawdzić, jak goście reagują na różne kolory.

experiement_445x210.jpg

Eksperyment „Kolorowa restauracja”

W ramach eksperymentu umieściliśmy 16 osób z urządzeniami do pomiaru fal mózgowych w 8 wnętrzach utrzymanych w 8 różnych kolorach. Każdy wystrój przypominał wnętrze restauracji, ale każdy element był tego samego koloru: ściany, podłoga, meble i nakrycie stołu. 
 
Za każdym razem prosiliśmy uczestników o spróbowanie napoju i zjedzenie miniaturowego ciastka-makaronika. Wszystkie ciastka smakowały tak samo – różniły się jedynie kolorem (pasującym do wystroju). W każdym wnętrzu mierzono aktywność mózgu oraz tętno. Użyto także kwestionariusza, aby zanotować odczucia uczestników. Przeanalizowaliśmy wyniki eksperymentu i stworzyliśmy profil każdego koloru.

Refleksyjna zieleń

Analiza fal mózgowych wykazała, że zieleń dodaje energii, sprzyja głębokiemu odprężeniu i wzmacnia układ odpornościowy. W zielonym pomieszczeniu tętno uczestników było niższe niż średnie. Ponadto zieleń została określona jako odprężająca, spokojna i przyjazna. Uczestnicy uznali, że wybraliby to wnętrze na lunch lub kawę z bliskimi znajomymi. Wnętrze, w którym odzyskujesz siły i znajdujesz ukojenie. Nie współgra z ekscytacją i romantyczną atmosferą.

Green_445x445.jpg

Pomarańczowa radość

Uczestnicy uznali kolor pomarańczowy za nowoczesny i zachęcający do dobrej zabawy, kojarzący się z radosnymi chwilami spędzanymi z dziećmi lub przyjaciółmi. Jednocześnie kolor ten był określany jako nieromantyczny, nieco stresujący i pozbawiony wrażenia luksusu. Analiza fal mózgowych i tętna wskazała, że kolor pomarańczowy może być bardziej neutralnym wyborem niż inne zdecydowane kolory, np. żółty. Pomarańczowy wywołał także średnie fale gamma, powiązane z nauką i przetwarzaniem informacji.

Orange_445x445.jpg

Wysmakowana czerń

Czerń to złożony kolor. Został uznany za luksusowy, nowoczesny i wyszukany, ale jednocześnie za nieco nieprzyjazny i nudny. Zdecydowanie pasuje do kolacji przy świecach lub wieczornego spotkania przy drinku – wyjść bez dzieci. Analiza fal mózgowych wykazała wysoki poziom kreatywności i pobudzenia, ale także słabsze skupienie, co oznacza, że czarne wnętrze nie nadaje się do spotkań biznesowych.

Black_445x445.jpg

Żółta ekscytacja

Żółty to ekscytujący i radosny kolor, który sprawdzi się w energetyzującym wnętrzu. Analiza fal mózgowych wykazała wyższe pobudzenie i skupienie, ale w niektórych przypadkach również wyższy poziom stresu. Żółty wywołał u uczestników wyższe średnie i maksymalne tętno. Kolor ten uznano za idealny do śniadania – być może dlatego, że żółty poprawia nastrój i dodaje energii. Żółte wnętrze było też najczęściej wybierane jako miejsce na rodzinne wyjście z dziećmi.

Yellow_445x445.jpg

Romantyczna czerwień

Czerwień wyróżnia się i wywołuje silne emocje – nie jest kolorem neutralnego tła. Czerwony wywołał silne fale delta i theta, co wskazuje na silną reakcję emocjonalną oraz wysoki poziom kreatywności. Tętno uczestników także było dość wysokie, co dowodzi stymulującego charakteru czerwieni. Nie dziwi też fakt, że czerwień kojarzono z miłością i wieczornym wyjściem na drinka. Ale czerwień została także określona jako ekscytująca i zachęcająca do zabawy.

Red_445x445.jpg

Spokojny błękit

Niebieski kolor wywołał silne fale delta, co wskazuje na stan głębokiego odprężenia. Silne fale theta dowodzą zaś kreatywności oraz silnej relacji emocjonalnej. Potwierdziły to opisy uczestników: niebieski to kolor przyjazny, spokojny i odprężający. Uznano, że niebieski pasuje do lokali dla całej rodziny, serwujących śniadania lub kawę, ale nie współgra z luksusowymi restauracjami ani lokalami o profilu biznesowym.

Blue_445x445.jpg

Tradycyjny brąz

Brąz nie wywołał niemal żadnych silnych fal mózgowych, co wskazuje na jego neutralny charakter. Fale delta i tętno sugerują, że brązowy może sprzyjać odprężeniu. Kolor ten jest postrzegany jako tradycyjny, neutralny i odprężający. Choć brązowe wnętrze nie zapewnia silnej stymulacji, zostało uznane za odpowiednie dla tradycyjnych lokali. Ponadto brąz pasuje do wielu kolorów.

Brown_445x445.jpg

Luksusowa biel

Kolor biały wyróżnił się słabymi falami mózgowymi, co potwierdza jego naturalny charakter, a białe wnętrze można uznać za czyste tło dla przeżyć gości. Biel uznano za doskonały kolor do spotkań biznesowych. Kolor ten jest postrzegany jako luksusowy i nowoczesny, ale raczej nie prowokował emocji, takich jak chęć do zabawy 
czy ekscytacja. Biel pozwala stworzyć neutralne wnętrza, które nie rozpraszają uwagi gości.
White_445x445.jpg

Przygotowania do eksperymentu z kolorami

Starting off_445x210.jpg


Macarons__445x210.jpg

Makaroniki, które podawano uczestnikom w kolorowym otoczeniu, różniły się barwą, ale nie smakiem

Teoria kolorów

„Goethe sformułował w 1810 roku pierwszą teorię kolorów. Nie zamierzamy modyfikować jego teorii – zależy nam raczej na dodaniu kolejnych spostrzeżeń, które dotyczą zwłaszcza kolorystyki w restauracjach” – tłumaczy Catherine d'Hubert, kierownik ds. produktów do nakrycia stołu w SCA Tork.

Znajdź swój kolor!

Wyniki zostały wykorzystane do stworzenia poradnika kolorystycznego dla restauracji