Czy znasz swój kolor?
Czy znasz swój kolor?
Kolory wpływają na nastrój i zachowanie człowieka. Choć w restauracjach na doznania gości wpływa wiele czynników, kolor jest jednym z najważniejszych. Aby zachęcić innych do zastanowienia się nad kwestią kolorów, Tork wykorzystał pomiar fal mózgowych, aby sprawdzić, jak goście reagują na różne kolory.
Eksperyment „Kolorowa restauracja”
W ramach eksperymentu umieściliśmy 16 osób z urządzeniami do pomiaru fal mózgowych w 8 wnętrzach utrzymanych w 8 różnych kolorach. Każdy wystrój przypominał wnętrze restauracji, ale każdy element był tego samego koloru: ściany, podłoga, meble i nakrycie stołu.
Za każdym razem prosiliśmy uczestników o spróbowanie napoju i zjedzenie miniaturowego ciastka-makaronika. Wszystkie ciastka smakowały tak samo – różniły się jedynie kolorem (pasującym do wystroju). W każdym wnętrzu mierzono aktywność mózgu oraz tętno. Użyto także kwestionariusza, aby zanotować odczucia uczestników. Przeanalizowaliśmy wyniki eksperymentu i stworzyliśmy profil każdego koloru.
Refleksyjna zieleń
Analiza fal mózgowych wykazała, że zieleń dodaje energii, sprzyja głębokiemu odprężeniu i wzmacnia układ odpornościowy. W zielonym pomieszczeniu tętno uczestników było niższe niż średnie. Ponadto zieleń została określona jako odprężająca, spokojna i przyjazna. Uczestnicy uznali, że wybraliby to wnętrze na lunch lub kawę z bliskimi znajomymi. Wnętrze, w którym odzyskujesz siły i znajdujesz ukojenie. Nie współgra z ekscytacją i romantyczną atmosferą.
Pomarańczowa radość
Uczestnicy uznali kolor pomarańczowy za nowoczesny i zachęcający do dobrej zabawy, kojarzący się z radosnymi chwilami spędzanymi z dziećmi lub przyjaciółmi. Jednocześnie kolor ten był określany jako nieromantyczny, nieco stresujący i pozbawiony wrażenia luksusu. Analiza fal mózgowych i tętna wskazała, że kolor pomarańczowy może być bardziej neutralnym wyborem niż inne zdecydowane kolory, np. żółty. Pomarańczowy wywołał także średnie fale gamma, powiązane z nauką i przetwarzaniem informacji.
Wysmakowana czerń
Czerń to złożony kolor. Został uznany za luksusowy, nowoczesny i wyszukany, ale jednocześnie za nieco nieprzyjazny i nudny. Zdecydowanie pasuje do kolacji przy świecach lub wieczornego spotkania przy drinku – wyjść bez dzieci. Analiza fal mózgowych wykazała wysoki poziom kreatywności i pobudzenia, ale także słabsze skupienie, co oznacza, że czarne wnętrze nie nadaje się do spotkań biznesowych.
Żółta ekscytacja
Żółty to ekscytujący i radosny kolor, który sprawdzi się w energetyzującym wnętrzu. Analiza fal mózgowych wykazała wyższe pobudzenie i skupienie, ale w niektórych przypadkach również wyższy poziom stresu. Żółty wywołał u uczestników wyższe średnie i maksymalne tętno. Kolor ten uznano za idealny do śniadania – być może dlatego, że żółty poprawia nastrój i dodaje energii. Żółte wnętrze było też najczęściej wybierane jako miejsce na rodzinne wyjście z dziećmi.
Romantyczna czerwień
Czerwień wyróżnia się i wywołuje silne emocje – nie jest kolorem neutralnego tła. Czerwony wywołał silne fale delta i theta, co wskazuje na silną reakcję emocjonalną oraz wysoki poziom kreatywności. Tętno uczestników także było dość wysokie, co dowodzi stymulującego charakteru czerwieni. Nie dziwi też fakt, że czerwień kojarzono z miłością i wieczornym wyjściem na drinka. Ale czerwień została także określona jako ekscytująca i zachęcająca do zabawy.
Spokojny błękit
Niebieski kolor wywołał silne fale delta, co wskazuje na stan głębokiego odprężenia. Silne fale theta dowodzą zaś kreatywności oraz silnej relacji emocjonalnej. Potwierdziły to opisy uczestników: niebieski to kolor przyjazny, spokojny i odprężający. Uznano, że niebieski pasuje do lokali dla całej rodziny, serwujących śniadania lub kawę, ale nie współgra z luksusowymi restauracjami ani lokalami o profilu biznesowym.
Tradycyjny brąz
Brąz nie wywołał niemal żadnych silnych fal mózgowych, co wskazuje na jego neutralny charakter. Fale delta i tętno sugerują, że brązowy może sprzyjać odprężeniu. Kolor ten jest postrzegany jako tradycyjny, neutralny i odprężający. Choć brązowe wnętrze nie zapewnia silnej stymulacji, zostało uznane za odpowiednie dla tradycyjnych lokali. Ponadto brąz pasuje do wielu kolorów.
Luksusowa biel
Kolor biały wyróżnił się słabymi falami mózgowymi, co potwierdza jego naturalny charakter, a białe wnętrze można uznać za czyste tło dla przeżyć gości. Biel uznano za doskonały kolor do spotkań biznesowych. Kolor ten jest postrzegany jako luksusowy i nowoczesny, ale raczej nie prowokował emocji, takich jak chęć do zabawy
czy ekscytacja. Biel pozwala stworzyć neutralne wnętrza, które nie rozpraszają uwagi gości.
Przygotowania do eksperymentu z kolorami
Makaroniki, które podawano uczestnikom w kolorowym otoczeniu, różniły się barwą, ale nie smakiem